Internetverkoop passé over 20 jaar

Roland Kahn: ‘Over 20 jaar is internetverkoop passé’

Retailondernemer Roland Kahn bouwde zijn mode-imperium met stenen. Hij gelooft heilig dat een goede vastgoedstrategie dé manier is om de concurrentie voor te blijven. ‘We kunnen alleen groeien ten koste van anderen.’

Vastgoed is alles voor de groeistrategie van Roland Kahns retailmerken. De eigenaar van de modeketens Coolcat, Wonder Woman, America Today, MS Mode en Sapph bouwde de laatste decennia aan zijn portefeuille. Met als uitgangspunt: twee huren, een kopen. Het heeft hem naar eigen zeggen een rotsvaste positie opgeleverd en geeft hem keuzevrijheid. ‘We bezitten bijvoorbeeld een winkelgebouw in België dat we verhuren aan Zara. Momenteel loopt er een slepende discussie over het huurcontract. Mocht het zover komen, dan kan ik altijd een van mijn eigen formules in het gebouw kwijt. Wat er ook gebeurt: ik weet dat elke uitkomst gunstig is voor mij.’

U gaat gewoon op dezelfde voet door?
‘Ook in de komende jaren focussen wij op de drie belangrijkste dingen in retail: locatie, locatie, locatie. Ik verzeker je, over twintig jaar is internet compleet achterhaald, maar de winkels staan er nog steeds. Retail en vastgoed kun je niet los van elkaar zien. Alle succesvolle retailbedrijven hebben zowel een vastgoedcomponent als een retailcomponent. Het is nodig voor de strategische positionering van je keten. Ik zie het als monopoly voor volwassenen.’

Dus het einde van winkels is niet in zicht?
‘Er zal nooit een einde aan komen. De doemdenkers hebben echt ongelijk. Zo’n uitgesproken mening kan boeiend zijn, maar het is niet meer leuk als de analisten van banken het gaan geloven. Dat leidt tot verkeerde beslissingen rond hun strategieën. De verliezers moeten verliezen en de winnaars moeten winnen. Zo werkt het normaal gesproken. Maar als we gaan geloven in wat er allemaal wordt geroepen over vastgoed krijgen we een omgekeerde wereld. Bovendien zie ik een enorme kaalslag in internetbedrijven. Tussen nu en vijf jaar zal de helft van de internetbedrijven er niet meer zijn.’

Hoe belangrijk is de online strategie dan nog?
‘Bricks én clicks, daar geloof ik in. Natuurlijk kunnen online en offline elkaar versterken. Internet is een fantastisch verkoopkanaal, maar niet zaligmakend. Retail blijft handel voor en met de méns. Wij blijven sociale wezens en hebben behoeften aan beleving. Vorig jaar hadden we met onze ketens een van de beste jaren ooit, terwijl onze webshop nog niet op poten stond. Uiteindelijk zal tussen de tien en twintig procent van de retailomzet in kleding via internet gaan lopen, niet meer. Het is de kunst om dat als additionele omzet erbij te krijgen. Ten koste van een ander en niet ten koste van jezelf.’

Waar gaat de competitie zich verder op toespitsen?
‘Alleen als je duidelijk met je klant bezig bent, heb je bestaansrecht. Daarnaast spitst alles zich toe op de goede plekken in de steden. Wij staan elke dag weer in de ring om die competitie aan te gaan, je moet wel. Wij willen overal in Nederland onze klanten bedienen, maar ruimte voor nieuwe meters is er niet. Uiteindelijk spitst die competitie zich toe op een aantal grote kerngemeenten. Dan moet er overigens nog wel een grote verbetering plaatsvinden. Kijk bijvoorbeeld naar Almere, het teveel aan meters vind ik ronduit slecht. En de toegangswegen zijn er niet, het zit helemaal verstopt.’

Wat is de oplossing?
‘Al die leegstand heeft te maken met slechte planning. Het lijken wel Amerikaanse toestanden hier. Als je het goed plant, geloof ik dat je succes hebt. Ook een megamall kan in Nederland werken, bijvoorbeeld een grote mall in de polder. Maak je het groot genoeg, dan gaat het lopen. Maar dan gaat het wel ten koste van het winkelapparaat er omheen.’

Waar liggen de grootste kansen voor uw onderneming?
‘Vergroting van oppervlakte. Wij blijven kopen, huren en uitbreiden. De focus ligt op steeds grotere panden. Ieder jaar stellen we ons ten doel tussen de twintig en vijftig winkels erbij te krijgen in de zes landen waar wij zitten. En je moet het alsmaar beter willen doen. Stoppen, kijken, corrigeren en weer door.’


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe