Yoghurt Barn Den Bosch

Retail Award voor Yoghurt Barn

Op 18 mei kon Yoghurt Barn een trofee toevoegen aan haar behoorlijk uitdijende prijzenkast: de keten die Nederlanders uitnodigt om yoghurt buiten de deur te nuttigen verdiende een Retail Award in de categorie Foodretailer op het Cushman & Wakefield Retail Event of the Year. Oprichter Wouter Staal, die in 2012 in zijn eigen stad Utrecht de eerste Yoghurt Barn opende en nu zijn pijlen richt op verdere expansie in Nederland en het buitenland, vertelt over het concept en hoe dat samenhangt met vastgoed.

Karakter

“We onderscheiden ons op diverse manieren van andere concepten met een focus op één kwalitatief hoogwaardig product: door zelf de kwalitatief hoogwaardige producten te maken en de gast hierin te betrekken, door ook voor mensen met een allergie of aangepast dieet voldoende keus te bieden, maar vooral door de beleving in de locatie. We gaan alleen voor panden waar we qua cijfers en gevoel volmondig ja op kunnen zeggen en die zijn altijd karakteristiek. Geen standaard pijpenla in een winkelstraat, maar iets aparts waar we de juiste sfeer kunnen neerzetten, met onze Barnista´s die alles weten van yoghurt én koffie.”

Beleving

De ambitie van destijds, voor zo´n 30 tot 40 locaties, bestaat nog steeds, al bleken de eerste panden te klein. Om de volledige Yoghurt Barn beleving te bieden is 150 m2 nodig. Het concept kent naast dit model, waar ruimte is voor een grote bar, een terras en voldoende zitplekken voor onder meer een high tea, nog twee andere modellen. In high-traffic locaties van derden, zoals foodhallen, zijn shop in shop Barns gevestigd van 12-20 m2, waar met een maximale bezetting van twee medewerkers wordt aangesloten op de beleving van de host. Staal: “Daar voegen wij onze beleving aan toe en profiteren we van veel traffic.” Daarnaast bestaat het fast service model, van 40 m2 of 65 m2 inclusief back office, waarbij het laatste metrage de voorkeur heeft voor het uitvoeren van de identiteit. “Deze locaties betrekken we puur vanwege de passantenstroom. Zoals op het vernieuwde Utrecht Centraal, pal tegenover het enorme kantoor van de Gemeente, een droomplek voor een groeiende retailer. Ik zou bijvoorbeeld nog graag een vergelijkbare vestiging openen op Rotterdam Centraal en voor het shop-in-shop model verdere samenwerkingen aangaan met huidige retailers en vastgoed.”

Groei

Staal is voor uitbreiding rechtstreeks afhankelijk van vastgoed. Beschikbare, geschikte panden vinden is een constante uitdaging. “Ik ga graag rechtstreeks in gesprek met bijvoorbeeld beleggers om de mogelijkheden te bespreken. Daarbij helpt het dat onze naamsbekendheid groeit, mede dankzij awards als deze. De jongeren van Nederland weten ons al goed te vinden en bij de andere generaties, zoals van de meeste vastgoedeigenaren, merken we dat Yoghurt Barn steeds bekender wordt. Nu word ik zelf ook vaak benaderd met voorstellen in plaats van andersom.”

Uitdagingen

In 2017 en 2018 wil Staal vestigingen openen in steden als Tilburg, Amersfoort en Nijmegen, op stations en Schiphol. Ook winkelcentra lonken: “Het is interessant om te zien wat herontwikkelde centra gaan doen. Vanwege de investering voor de transformatie ligt de huur hoger op zo´n plek en karakteristieke ruimte is daar natuurlijk moeilijker te vinden dan in een stadscentrum, maar ik wil het toch graag proberen.” In 2018 start waarschijnlijk het buitenlandse hoofdstuk van Yoghurt Barn in landen als België en Duitsland, waarbij Staal het vastgoedbeleid simpel wil houden door bijvoorbeeld samen te werken met een internationale makelaar of vastgoedpartner. Vooralsnog worden de puntjes op de i gezet in de Nederlandse organisatie, die naast de medewerkers op de locaties slechts vijf personen telt. Staal blijft nuchter: “Onze uitdagingen zijn vooral operationeel. We gaan nog niet naar Maastricht of Groningen, omdat we nog niet in Eindhoven en Zwolle zitten. We willen groeien, maar het moet niet te hard gaan. Het is nu zaak om ons bedrijf organisch te laten groeien en vastgoed daarop aan te laten sluiten. De kansen blijven komen, het is een kwestie van de beste op het juiste moment te pakken.”


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe