Schaakmat: huurder versus verhuurder

Schaakmat: huurder versus verhuurder

Soms doet de verhouding tussen huurders en verhuurders van vastgoed nog het meest aan een schaakspel denken: de zet van de een heeft de zet van de ander tot gevolg en er lijkt maar één partij aan het kortste eind te kunnen trekken. Het spel is bovendien onderhevig aan invloeden van buitenaf: ontwikkelingen in economie, technologie en demografie. Wat is eigenlijk het doel van het spel en hoe kunnen tactieken worden verbeterd om dit doel sneller te behalen?

Een verhuurder van een kantoorgebouw zoekt een betrouwbare, kredietwaardige partij om te huren en een huurder verlangt naar een prettige werkomgeving. Het richten op aanvullende diensten, zoals parkeergelegenheid en gemeenschappelijke ruimtes, lijkt voor beide partijen een winnende strategie. Maar uit recent onderzoek van Cushman & Wakefield blijken behoorlijke verschillen te zijn tussen wat een huurder wil en wat een verhuurder denkt dat de huurder wil.

Lees ook: Tenant engagement, vergoot de opbrengsten en verlaag de kosten.

Een gebouw in het centrum dat goed bereikbaar is met het OV is niet meer voldoende; huurders zijn geïnteresseerd in horecaconcepten, welness en de gelegenheid om samen te werken en de natuur in te gaan. Vooral in nieuwe gebouwen zetten verhuurders hoog in. Extra’s als binnentuinen, fitnesscentra en wachtruimtes voor chauffeurs staan garant voor maximaal comfort, maar ook een torenhoge huurprijs. Huurders kiezen vaker voor bestaande bouw. Met slimme aanpassingen wordt een kwalitatief goede werkomgeving gerealiseerd die verschillende ervaringen biedt. Verhuurders zien steeds meer mogelijkheden om leegstaande gebouwen te transformeren, in plaats van het oprichten van ‘bedrijfscampussen’ buiten stadscentra. Een koffiebarretje of hotel-achtige lounge kan een onaantrekkelijk gebouw transformeren tot een levendig, modern kantoor. De openbaar toegankelijke gedeeltes laten niet alleen de huurders, maar ook andere aanwezigen optimaal gebruikmaken van de geboden ruimtes en diensten. Zo kent dit spel toch meer dan één winnaar.

Lees meer over dit onderwerp in de Engelse publicatie The Occupier Edge, Insights and Trends, van Cushman & Wakefield EMEA.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe