virtual reality

Virtual Reality nu echt de nieuwe realiteit voor vastgoed

Virtuele rondleidingen en projectie van schaalmodellen zijn slechts het begin van een eindeloze hoeveelheid gebruikerstoepassingen

Waar de toepassingen van Virtual Reality voor onze sector al vaker zijn beschreven -van het vervangen van een eerste bezichtiging tot het digitaal inrichten van een leegstaand gebouw-, zat de crux in de beperking van de technologie. Hoe geavanceerd ook, de headsets konden het bewegingstempo van onze ogen en ledematen nauwelijks bijbenen. Volgens een onlangs verschenen onderzoeksrapport van Goldman Sachs komt daar verandering in: de Virtual Reality software en hardware lijkt nu in staat om tegemoet te komen aan verwachtingen en biedt ongekende mogelijkheden voor diverse markten, waaronder commercieel vastgoed. Als je kunt zien, voelen en beleven wat er te koop is, word je immers veel sneller verleid tot aankopen.

Nu wordt Virtual Reality nog mondjesmaat toegepast, maar Goldman Sachs adviseert om ons voor te bereiden op het moment dat de massa deze nieuwe technologie omarmt. Headsets als de Oculus Rift en de Microsoft Hololens zullen gebruikers versteld doen staan en de poort vormen tot een nieuwe miljoenenindustrie. Volgens Goldman Sachs mogen we de komende drie tot vijf jaar grote veranderingen verwachten. Apple, Google en andere bedrijven investeren in de technologie, de te gebruiken apparatuur wordt handzamer en minder kostbaar voor gebruikers en de geleverde kwaliteit wordt in korte tijd vele malen beter dan we nu gewend zijn.

Virtuele rondleidingen en projectie van schaalmodellen zijn slechts het begin van een eindeloze hoeveelheid gebruikerstoepassingen. Als potentiële gebruiker van vastgoed kun je binnenkort met je mobieltje of tablet een gebouw op je scherm zien alsof je er zelf voor staat, de inrichting aangepast aan je eigen wensen en met een niet van de werkelijkheid te onderscheiden impressie van de omgeving. Of je ziet, terwijl je door een straat loopt met je bril op, welk gebouw te huur is, welke mogelijkheden het biedt voor gebruik en de contactgegevens van de vastgoedadviseur. De marketing van het betreffende object zal worden afgestemd op data verkregen via Virtual Reality: hoeveel mensen ‘bezochten’ het gebouw, hoe lang duurde hun bezoek en hadden ze specifieke belangstelling voor bepaalde ruimtes? Wat nu nog science fiction lijkt, zoals het virtueel bezichtigen van een hele wijk of stad, is in 2025 waarschijnlijk doodgewoon.

Lees meer over dit onderwerp in de Engelse publicatie The Occupier Edge, Insights and Trends, van Cushman & Wakefield EMEA.


Laat uw ervaring, mening en/of visie horen en praat mee over dit Duidelijk. bericht

Voeg uw eigen reactie toe